Trots op Nederland , , hoofdbestuur@trotsnl.nl http://trotsnl.nl/img/logo_transparant.png

Laatste items

Belasting op doorvoer door een land - wat doet de EU



Zeker doorvoer van vrachtwagens door een land kost dat land onderhoud aan wegen zonder directe inkomsten. Dat geldt voor vrachtvervekeer door Duitsland en België met name omdat Nederland een sterke aan- en afvoer kent via de haven van Rotterdam. Maar ook Antwerpen, Hamburg , Le Havre, Marseille en andere havens kennen dat effect zij het wat minder. Nu hebben we een aparte belasting in Duitsland en België kent ook al speciale kastjes in vrachtauto´s. Straks dus ook voor personenauto´s in België. Verder is in Duitsland een milieuvignet voor alle auto´s verplicht met een zware boete om steden in te mogen. Straks kennen we op onze voorruit 28 vignetten of 28 kastjes van de 28 EU landen om door te mogen rijden.

De EU is kennelijk niet in staat om dit voor de hele EU te regelen. We hebben de heer F. Timmermans, vice -president van de Commissie, die zich ook bezig moet houden met de vele detailregelingen; nu Frans zorg voor een uniforme regiem. Mogelijk kunnen de inkomsten uit vignetten afgedaan worden via andere verdeling van motorrijtuigenbelasting (statistisch verkregen  compensatie van land tot land) of op statistisch verkregen tonnages voor doorvoer.

Straks verzint men ook nog zoiets bij doorvoer per trein, vliegtuig of per boot. Waar zijn we mee bezig?

28 vignetten of 28 kastjes per auto is ronduit belachelijk.

Kenniscentrum Trots op Nederland